Сучасний аналіз форм та методів підготовки учнівської молоді до вибору і успішної реалізації професійної кар’єри
Сьогодні є багато проблем у професійному самовизначенні молоді. Одна з них – низька престижність робітничих професій через пропагування закладами освіти та засобами масової інформації вищої освіти.
У нашому місті функціонують 4 вищих навчальних заклади: медичний коледж, економіко-гуманітарний коледж, промислово-економічний технікум та наше училище. В умовах наближення демографічного спаду до своєї критичної точки профорієнтація є пріоритетним напрямком роботи навчального закладу.
Ефективність цієї роботи забезпечить якісне виконання держзамовлення на підготовку кваліфікованих робітничих кадрів, формування позитивного іміджу навчального закладу.
Структура роботи з професійної орієнтації молоді розглядається як багатовекторна цілісна система, яка складається із взаємодіючих компонентів, об’єднаних спільністю мети.
В училищі профорієнтаційна робота проводиться впродовж року, згідно наказу директора та плану, затвердженого педагогічною радою.
Відповідно до наказу директора навчального закладу на початку навчального року:
- створено комісію з профорієнтаційної роботи;
- затверджено режим роботи приймальної комісії;
- затверджено правила прийому, професії та обсяг прийому абітурієнтів;
- призначено відповідальних за складання питань з тестування та співбесід на професійну придатність для абітурієнтів на базі повної та неповної загальної середньої освіти;
- затверджено план профорієнтаційної роботи з учнями шкіл міста та районів.
Наказом директора всі педагогічні працівники закріплені за школами міста та району. З їх числа сформовані виїзні бригади та закріплені за районами Житомирської та Рівненської областей.
Ми плідно співпрацюємо з управліннями освіти і науки міста та району. Перед тим, як закріпити педагогів за школами, аналізуємо кількісний склад учнів 8-11 класів по кожній школі. Маємо банк даних учнівської молоді, який щорічно оновлюється.
В училищі створена ефективна система яка включає різні дієві сучасні форми і методи профорієнтаційної роботи
Однією з дієвих форм профорієнтації є організація агітаційно-роз’яснювальної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах міста та 5 районів: Новоград-Волинського, Баранівського, Ємільчинського, Пулинського та Корецького (Рівненської області),
Формуємо агітаційні бригади, які відвідують навчальні заклади. Використовуємо відеофільм про училище, учнівські вироби, друковану продукцію.
Організовуємо виступи барабанщиць в районних центрах та великих населених пунктах. Під час таких зустрічей учні одержують детальну інформацію про наш навчальний заклад та професії, які можна здобути в ньому, про правила вступу до училища, можуть визначитися у виборі майбутньої професійної діяльності. Профорієнтаційною роботою щорічно ми охоплюємо учнів близько 150 загальноосвітніх закладів міста та 5 районів.
Спільно з центрами зайнятості та управліннями освіти і науки щорічно у місті проводяться 4 зональні зустрічі з учнями 8-11 класів з 12 загальноосвітніх шкіл міста. На ці зустрічі запрошуються 4 вищих навчальних закладів міста, кожен з яких презентує свій заклад. Учні отримують достатньо інформації і мають можливість обрати заклад який їм подобається. За даними анкетування виявляємо певні результати своєї роботи.
Значну роль в профорієнтаційній роботі займає рекламно-інформаційна діяльність.
Активно використовуємо засоби масової інформації – розміщуємо оголошення в газетах міста та 5 районних, у громадському транспорті, в місцях масового перебування населення (базари, зупинки автотранспорту, оголошення у неділю на базарі, розклеювання листівок). При проведенні профорієнтаційних заходів використовуються різноманітні друковані (буклети, плакати, календарики, листівки, оголошення тощо) та відео інформаційні матеріали.
Дієвою формою профорієнтаційної роботи є участь наших учнів в обласних, міських, районних заходах.
Активно використовуємо літературно-мистецьке свято «Лесині джерела», яке проводиться щороку в кінці липня і має статус міжнародного. Готуємо великі виставки учнівських виробів, відео-презентації училища, проводимо майстер класи, аукціон з продажу учнівських виробів.
Те ж саме і на свято міста у серпні.
Приймаємо активну участь у Ярмарках професій. Останні були організовані центрами зайнятості у смт. Ємільчино (20.11.19р.). та у промислово-економічному технікумі міста (26.11.19р.) На ярмарках виступили наші барабанщиці, учні презентували училище, розповсюдили друковану продукцію, організували виставки учнівських робіт – кравців, перукарів, столярів та майстер-класи.
Ще одна ефективна форма роботи - проведення двічі на рік Днів відкритих дверей - куди запрошуються випускники міста і сусідніх районів, їх батьки, викладачі і директори шкіл. Це багатолюдне свято з ярмарком професій, екскурсіями гостей по училищу, спортивними змаганнями, концертом, зустріччю з адміністрацією.
Завершується воно частуванням гостей смаколиками.
Тут головне провести роботу по інформуванню населення про ці заходи. Використовуємо учнів, які доводять цю інформацію до кожного населеного пункту, де проживають, готуємо листівки, робимо оголошення у неділю на ринку.
Кожен педпрацівник працює в закріпленій школі.
На базі училища впродовж усього навчального року проводяться районні та міські змагання з шахів та шашок. Практично учні 7-11 класів усіх шкіл міста та району впродовж року відвідують наше училище.
До початку змагань для учнів загальноосвітніх закладів міста та районів області ми презентуємо навчальний заклад, екскурсії до музею учнівських виробів та етнографічного, знайомимо з матеріальною базою училища.
Проводимо спільні спортивно-культурні заходи та змагання з школами міста та району. Запрошуємо команди шкіл для участі в спортивно-розважальному святі «Ну-мо, хлопці».
Важливе місце у профорієнтаційній роботі належить офіційному сайту ПТНЗ. Він містить інформацію для випускників шкіл, їх батьків, молоді, незайнятого населення. На сторінках сайту можна відстежити останні новини про заходи, які відбулися в освітньому закладі, ознайомитися з його історією, переліком освітніх послуг та навчально-виробничою діяльністю. професійна реклама тощо.
Намагаємось також використати таку форму роботи, як участь у батьківських зборах шкіл міста та районів. Кожен педагогічний працівник закріплений за конкретною школою домовляється з дирекцією та виїздить на батьківські збори. Вони, як правило, проводяться наприкінці грудня. Презентуємо навчальний заклад батькам, розповідаємо про переваги робітничих професій та навчального закладу.
Практикуємо проведення зустрічей учнів з представниками підприємств та організацій міста та району, нашими кращими випускниками, які досягли високих успіхів у професійній діяльності;
Використовуємо ряд інших заходів: тижні професії, конференції, круглі столи, загальні батьківські збори в міському палаці культури, де присутні понад 700 батьків та гостей.
Залучаємо фахівців підприємств до участі у профорієнтаційних заходах.
Проводимо щорічно для батьків лекторії; здійснюємо соціально-психологічний супровід (діагностичний, консультаційний, корекційний) учнів.
Дієвою презентацією училища є надання перукарських послуг населенню.
30 вересня 2019р. в будинку пристарілих с. Лебедівка під час проведення благодійної акції «День краси» в рамках Міжнародного дня людей похилого віку учениці-перукарі влаштували для мешканців будинку пристарілих справжній день краси, надали послуги 24 клієнтам будинку пристарілих від мінімальних стрижок чоловікам, гоління, до повноцінних укладок для жінок та фарбування волосся.
Такі акції проводились для людей, які обслуговуються міським територіальним центром та дітей-інвалідів.
Це не лише допомога людям, які її потребують, це також реклама нашого училища та професій.
Як показують результати співбесід з абітурієнтами – кожна з форм роботи які ми використовуємо дає певні результати.
Але при всій різноманітності форм і методів роботи з майбутніми абітурієнтами не можна забувати про те, що головним для них при виборі навчального закладу буде його авторитет на ринку освітніх послуг, який забезпечується систематичною і копіткою роботою всього педагогічного колективу над формуванням і підтримкою його високого рівня.
Саме тому, найбільш ефективною виявляється профорієнтаційна робота яку проводять наші учні серед однолітків, в школах, які закінчили, в населених пунктах де проживають.
Понад 50 відсотків опитаних абітурієнтів відповіли, що знають про училище від друга чи сусіда, який у нас навчається, або навчались батьки та родичі.
Вдячні відгуки випускників про навчання, високі оцінки роботодавців про якість підготовки наших фахівців, пропозиції про працевлаштування з боку підприємств, бажання батьків – колишніх наших випускників дати освіту своїм дітям саме в стінах нашого училища – все це говорить про те, що колектив перебуває на правильному шляху.
Ми створили хороші умови для навчання: гарні навчальні кабінети, які забезпечені сучасними технічними засобами, гуртожиток, в якому проживають 200 учнів, має все необхідне для комфортного проживання, організовуємо цікаве дозвілля для учнів, саме тому вони виявляють бажання навчатись саме у нас.
Судячи із стійкого інтересу до нашого училища з боку абітурієнтів, цілеспрямована профорієнтаційна робота педагогічного колективу приносить свої вагомі результати.
Незважаючи на труднощі, ми щороку виконуємо плани набору учнів.
Щорічно в травні починає роботу приймальна комісія, першочерговим завданням якої є максимальна увага до Особи кожного абітурієнта. Бесіда із вступником, його батьками, індивідуальне і групове консультування по вибору професії з урахуванням особистих характеристик, допомога в отриманні повної інформації щодо вступу з боку членів комісії і викладачів - обов'язкові вимоги, які повинні виконуватися колективом неухильно. Організація роботи приймальної комісії знаходиться під постійним контролем адміністрації.
Члени комісії одержують вказівку щодо комплектації особистої справи кожного абітурієнта в суворій послідовності.
Вся інформація про абітурієнта вводиться в комп'ютерну базу даних.
У кінці серпня практичний психолог проводить аналіз зарахованого контингенту, де узагальнюється дані щодо кількості учнів за професіями, інформація про динаміку вступу з кожної міської і районної школи, регіонального, національного складу, середнього балу за фахом, соціального стану учнів та інше. Ці дані входять в основу навчальної, виховної і профорієнтаційної роботи на навчальний рік.
В умовах наближення демографічного спаду до своєї критичної точки ми бачимо перспективи своєї діяльності в більш широкому охопленні профорієнтаційною роботою всієї території регіону, запровадженню нових форм профорієнтаційної роботи.
Заступник директора з НВР Людмила Отверченко